Bortkastet stemme?

10 Nov

Er det bortkastet å stemme på et småparti som kanskje ikke kommer inn på Stortinget? La oss si at et parti i mitt fylke trenger 10.000 stemmer for hver Stortingsrepresentant. Og la oss si at mitt småparti uten min stemme får 7.560 stemmer i mitt fylke. Hvis jeg hadde stemt så hadde de fått 7.561 stemmer. Er min stemme bortkastet? Ja.

Er det da bedre å stemme på et storparti? La oss anta at mitt storparti uten min stemme får 33.170 stemmer i mitt fylke. Hvis jeg hadde stemt så hadde de fått 33.171 stemmer. Er min stemme bortkastet? Selvfølgelig. Min ene stemme spiller ingen rolle for Stortingets sammensetning. Strategisk stemmegiving er en illusjon. Det spiller ingen rolle om mitt småparti får 7.561 stemmer (og likevel ikke kommer inn) eller om mitt storparti får 33.171 stemmer (og uansett tre representanter). Så hvorfor stemme?

Min deltagelse i demokratiet er en del av min identitet. Jeg stemmer på det partiet jeg er mest enig med.

8 kommentar to “Bortkastet stemme?”

  1. Duo Blokkisen 10. november 2012 kl. 12:19 #

    Ja men hva hvis ditt storparti uten din stemme får 39.999 stemmer og med din stemme får 40.000 stemmer? Da avgjør du om ditt storparti får tre eller fire Stortingsrepresentanter fra ditt fylke.

  2. sentertanken 10. november 2012 kl. 12:27 #

    Sannsynligheten for noe slikt er 1:10000, dvs 0.1 promille. Slikt har aldri skjedd og vil aldri skje. Min identitet som demokratisk subjekt er viktigere.

  3. Duo Blokkisen 10. november 2012 kl. 12:49 #

    Hvis alle hadde tenkt som deg så hadde ingen giddet å stemme.

  4. sentertanken 10. november 2012 kl. 12:50 #

    Feil. Hvis alle hadde tenkt som meg så hadde illusjonen om strategisk stemmegiving vært avslørt. Da ville småpartiene vært større og storpartiene vært mindre. Hvis alle hadde tenkt som meg så ville folket stemt på den politikken de egentlig støtter, og demokratiet ville fungert bedre.

  5. Roger Pettersen 29. juni 2013 kl. 13:48 #

    Du lager en hypotetisk matematisk beregningsmodell til grunn. Men det er så mye mer enn ren sannsynlighetsberegning som legges til grunn.for hva folk velger – også ifht det noen vil kalle taktisk valg.

    Først må en definere hva taktisk velging er, herunder at mange har ulike definisjoner av hva de legger i «taktikk» når det kommer til valg.

    Eks: Noen tenker at de ikke ønsker f.eks. SV i en avgjørende posisjon. Men allikevel stemmer de SV fordi de ønsker SV-påvirkning, eller SV-moderering av de som ligger an til å vinne valget ihht. målinger. Poenget for disse, er ikke i hvilken grad deres ene stemme vil virke inn (de vet i likhet med deg, sentertanken, at en eneste stemme fra eller til ikke vil ha noen innflytelse i seg selv – alle vet jo det). Poenget er at de via media, eller andre kanaler er kjent med fenomenet om slik type taktisk stemmegivning. De gir følgelig støtte til en tankegang som de vet at mange med dem følger – og at deres stemme blir en av mange taktiske stemmer som samlet sett vil kunne ha et realistisk potensial til å vinne frem.
    En annen taktikk kan f.eks. være å gi sin stemme til FrP, selv om en ideelt sett ønsker Høyre. En vet at Frp kan bli stort – og en befinner seg i den mørkere blåe halvdelen av Høyre. Den ene stemmen til Frp, vil – igjen – ikke ha noen betyding, men en vet at en stemmer på et parti i fremmarsj og at mange stemmer på samme vis,.

    Taktisk stemmegivning er noe som forekommer. Basert på at en vet at mange andre stemmer på samme grunnlag gjør også at en vet at en kan bidra til å påvirke..

    Mennesker er ikke så enkle å bake inn i slike matematiske bergegningsmodell-oppsett, som du forsøker å gjøre her

    • sentertanken 1. juli 2013 kl. 07:30 #

      Du ønsker Høyre, men stemmer FrP. Du stemmer på et annet parti enn du ønsker fordi du føler samhørighet med andre som stemmer på partiet de ikke ønsker fordi «en vet at en stemmer på et parti i fremmarsj og at mange stemmer på samme vis». Din stemme avgjør ingenting, men kollektivt gjør denne «strategien» at FrP styrker seg ifht Høyre som dere egentlig ønsker. Skjønner du ikke at du er en idiot? Nei, idioter skjønner ikke det. Skjønner du ikke at min intelligens rager over din og at jeg prøver å hjelpe deg, rettlede deg.

  6. Roger Pettersen 29. juni 2013 kl. 13:56 #

    Altså: En velger å gi sin stemme til, kall det gjerne en trend, bølge eller fenomen. En ønsker altså å følge en bølge (visshet om at mange andre stemmer med samme formål) for også å kunne bidra til hvordan den styrende konstellasjonen skal se ut – og ikke bare ifht hvordan en plasserer seg innenfor rammen av et konkret partipolitisk program..
    En forutsetning for taktisk stemmegivning er vissheten om at mange andre stemmer på samme måten..
    That`s my point

    • sentertanken 1. juli 2013 kl. 07:18 #

      Sau. Du følger etter de andre, vel vitende om at din stemme ikke påvirker valget. Følger den varme, sure lukten av nabosau.

Legg igjen en kommentar

