Kun så mye gull du kan bære

1 Jan

Ved å knytte passbilde til personnummer til kontonummer, så kan jeg «eie» deg.
Det vil si: Du må gjøre som jeg vil fordi jeg har fått deg til respektere min rett til å kunne avskjære deg fra livsnødvendigheter. Grunnlaget for denne ubegrensede menneskekontroll er gitt meg av jødenes Gud: Du skal ikke begjære din nestes eiendom (9. bud). Du skal heller ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste (10. bud). Og hvis du og din familie er i ferd med å dø av ressursmangel, så får dere bare gjøre det, for du skal ikke stjele (7. bud). Direkte fra Gud, via Moses og det jødiske folk til de amerikanske kapitalister og det korporative diktatur – de omskjærte befaler:
DU SKAL RESPEKTERE AT ANDRE EIER ALT – DU ER EN SLAVE.

Omtrent samtidig med at lov-Moses kom skitten ned fra ørkenfjellet, så gikk Sokrates rundt på Athens rene høyder, i samtale med Faidros:

Faidros: Slik skal det bli. Men la oss dra, siden varmen har dødd litt ut.

Sokrates: Skulle vi ikke ofre en bønn til gudene her før vi drar?

Faidros: Selvsagt.

Sokrates: Å kjære Pan og alle de andre gudene på dette sted, la meg være vakker innvendig. La alle mine eksterne eiendeler være i vennlig harmoni med det som er innvendig. Måtte jeg betrakte den vise mann rik. Når det gjelder gull, la meg ha så mye som en moderat mann kan løfte og bære med seg. Trenger vi noe mer, Faidrus? Jeg tror min bønn er nok for meg.

Faidros: Gjør det til min bønn også. Venner har alt sammen.

Sokrates: La oss dra.

Legg igjen en kommentar

